Samarbeid med en tydelig rød tråd

Umiddelbart kan samarbeidet mellom en garnprodusent og gatelag virke noe unaturlig. Men det oppleves som full match når Fotballstiftelsen nå presenterer House Of Yarn som vår nye hovedsamarbeidspartner.

Annonse:

- Mye av dette handler om filosofi og verdier som ligger i bunn, sier Tor Henrik Knutsen, administrerende direktør i House og Yarn (HOY).

Strikking er nå blitt en motegreie.

— Tor Henrik Knutsen, HOY

Det kunne like gjerne vært Fotballstiftelsens daglige leder som sa de ordene når det skal forklares årsaken til at landets største garnprodusent nå går inn i et samarbeid med Fotballstiftelsen for å løfte gatelagsaktiviteten ytterligere.

Ambisjonene om et godt samarbeid har da også vært der fra første møte mellom partene som nå har signert en avtale som gjør House Of Yarn til ny Hovedpartner i Fotballstiftelsen.

House of Yarn er Nordens største og ledende merkevarehus innen design, garn og tilbehør til håndstrikk, og eier merkevarene Du Store Alpakka, Dale Garn, Camilla Pihl, Gjestal Garn med flere. HOYs produkter selges via faghandelen i butikk og på nett, samt i kjedebutikker som Sparkjøp, COOP (Mjuk garn), Europris (Trysilgarn) og Nille (Lindegarn). Omsetningen i 2020 var på nesten 300 millioner kroner. House of Yarn er et selskap i Dalema Gruppen.

Målet er at det nysignerte samarbeidet skal gi både inntekter og arbeidsmuligheter for gatelagsaktiviteten. Det gjennom blant annet følgende:

  • Et økonomisk element
  • Andel av salg av et eget «gatelagsmerket» garn
  • Arbeidstrening og mulighet til arbeidsplasser for gatelagsspillere

Samtidig skal avtalen hektes opp mot den pågående konkurransen om modeller for supportergensere og andre strikkede supporterplagg for klubbene #fotballstrikk.

Se mer på eliteserien.no

 

Ønsket et godt, lokalt og varig prosjekt

Men når House Of Yarn nå går inn Fotballstiftelsen, er det også for å bygge en tråd i bedriftens verdiarbeid.

- Vi er opptatt av etisk handel og bærekraft i utvidet forstand. Det sitter i ryggmargen vår at vi skal være ordentlige fra A til Å, sier Knutsen.

I det ligger blant annet sertifisering av arbeidsforholdene til den enkelte gård, dyrevelferd, økologisk produksjon og sosialt ansvar. I det siste ligger blant annet samarbeid med Kirkens Bymisjon (oransje skjerf-kampanjen) og støtte av skole for gjeterbarn i Peru.

- Men vi har egentlig lett etter et godt, lokalt og varig prosjekt. Og her har vi funnet hverandre, uavhengig av den kommersielle biten, sier Knutsen, samtidig som han er raskt til å legge til at han tror på synergier i etterkant. For selskapet og for Fotballstiftelsens gatelagsaktivitet.

 

Mote, terapi og arbeidsplasser

Og der enkelte for noen år siden kanskje ville stusset over et samarbeid med fotballens gatelag og en garnaktør – føler Knutsen dette er helt annerledes i dag.

- Strikking er jo en del av kulturarven, en håndverkbransje, og vi er opptatt av å ta vare på den klassiske delen av faget. Men strikking er nå blitt en motegreie. Der strikking tidligere handlet om å produsere et bruksplagg, er strikking nå terapi, rekreasjon, samhold og en møteplass, forteller garn-direktøren.

Der strikking tidligere handlet om å produsere et bruksplagg, er strikking nå terapi, rekreasjon, samhold og en møteplass

— Tor Henrik Knutsen, HOY

Med det er veien kort til å tenke sosiale aktiviteter rundt gatelagene. Og da er både arbeidstrening, ansettelser og sosial terapi målet. For House Of Yarn håper dette samarbeidet også kan gi arbeidsplasser for gatelagsspillere. Blant annet gjennom det å strikke prøvemodeller.

For det er det mange som gjør i Norge i dag. Lønnet av HOY. Tor Henrik Knutsen håper det snart sitter gatelagsspillere både på klubbhus og hjemme og gjør det samme.

Han understreker at nå har også gutta begynt å strikke – selv om det nok er jentene som dominerer også blant strikkende gatelagsspillere?

Uansett ser Knutsen muligheter. Og ideene er flere.

 

Gatelagsgenser?

Et eget garn som profileres og der andel går til gatelagsaktiviteten er altså på trappene. Det vil også gi mulighet for synlighet og aktiviteter (mer info kommer senere). Og Tor Henrik Knutsen ser gjerne gatelagsspillere som modeller – kanskje også i en egenutviklet gatelagsgenser.

Men supportergensere til klubbene er altså på vei allerede. Kanskje strikket av en gatelagsspiller. Eller kjøpt av et garn som støtter gatelagsaktiviteten…