Ståle gønner på for 443 og gatelagene

NYTT MAGASIN: 4-4-3 Gatelagmagasinet er der det skal være, ute på gata. På vei til folket gjennom salg fra noen av Norges stolteste spillere, kommer landslagssjef Ståle Solbakken med en oppfordring: Kjøp det!

Annonse:

Bildet; NYTT MAGASIN: 4-4-3 Gatelagmagasinet er lansert og det var full fart på Ullevaal da Ståle Solbakken stakk innom for å snakke varmt om viktigheten av gatelagene. Her ser vi landslagssjefen sammen med stiftelsen leder, Arne Knoph, redaktørene Morten Pedersen og Tom Stalsberg og tre gode representanter for gatelagene, kaptein John Holter fra Enga, Bettina Arnesen De Nijs fra Asker og Lars Mikkelsen fra Stabæk. Foto: Hans Arne Vedlog

 

Norge menn A står fram i det nye magasinet som ambassadører for gatelagene. Det setter Fotballstiftelsen og 4-4-3 stor pris på. I den første utgaven er det også Norges landslagstreneren som preger coveret.

Det forteller alt om viktigheten av arbeidet som gjøres i gatelagene landet rundt.

Under mottoet «Vi er sterkere sammen» blir gatelagene en del av den store norske fotballfamilien.

Ståle Solbakken fronter det første gatelagsmagasinet - men peker selv på de andre stjernene inni det.
Ståle Solbakken fronter det første gatelagsmagasinet - men peker selv på de andre stjernene inni det.

Vil du kjøpe magasinet til din favoritt-gatelagsklubb? Ta kontakt med klubben og dets gatelagsansvarlige - det koster 125 kroner med ett vippsnummer til hver klubb (selges også på A-kamper og andre klubbarrangement)

 

- Ståle Solbakkens og landslagets støtte betyr enormt, ikke minst for lagene og spillerne, sier redaktørene Morten Pedersen og Tom Stalsberg.

– Det gir 4-4-3 en ekstra dimensjon. Ståle Solbakken og gutta spiller tross alt bare for en plass i det kommende VM-sluttspillet i Qatar.

- Det gatelagfotballen handler om er gutter og jenter som spiller for livet.

4-4-3 Gatelagmagasinet er basert på den samme, fine modellen til =Oslo, der halvparten av inntektene går rett tilbake til gatelagene. Magasinene skal selges landet rundt i lokalmiljøene og på moderklubbenes arenaer.

 

- Min viktigste jobb noensinne

Magasinet skal fra neste år ut to til fire ganger per år, og redaktørene håper det blir fire.

-Dette er den viktigste jobben jeg noensinne har hatt, det å kunne bruke tid, penger og bokstaver på å skrive om gutter og jenter som virkelig viser vilje til å forandre livet sitt fra rus til ros, sier Stalsberg.

GATELANDSLAGET: Før hjemmekampen mot Gibraltar fikk 4-4-3 lov til å kle opp landslaget i gatelagenes drakter og ingen sa nei til å bære drakter selv om vi ikke maktet å få tak i Bryne og et par til. Dette er gatelagenes ambassadører. Foto: Gaute Gjøl Dahle.
GATELANDSLAGET: Før hjemmekampen mot Gibraltar fikk 4-4-3 lov til å kle opp landslaget i gatelagenes drakter og ingen sa nei til å bære drakter selv om vi ikke maktet å få tak i Bryne og et par til. Dette er gatelagenes ambassadører. Foto: Gaute Gjøl Dahle.

Morten Pedersen er imponert over samfunnsengasjementet til Solbakken som uker før to viktige landskamper bruker tid til å stille på lanseringen på Ullevaal. selv om han var på fra Hamar til København med nyoperert kone i den ventende bilen.

 

Solbakkens HamKam-hyllest

Ståle Solbakken, som sier han fulgt gatelaget på Hamar fra dets spede start, sier han liker det han ser.

-Jeg har sett hvilken fantastisk innvirkning det har - ikke bare på klubben HamKam - men hele byen Hamar. Det har vært noen fantastiske suksesshistorier, både for lag og enkeltpersoner.

- En person fra gatelaget har allerede fått fast jobb i HamKam. Han fungerer ett hundre prosent. Fra å bo i et telt under ei bru, så er han nå en glad mann som fullfører hver dag med stor iver. Han er kanskje den med flest overtidstimer og er en ressurs for HamKam. Han gir også Kjetil Rekdal (trener) noen råd i ny og ne. Det ser vi også på tabellen, sier Ståle Solbakken.

 

Fantastisk for Fotballstiftelsen

Daglig leder i Fotballstiftelsen, Arne Knoph, er også en fornøyd leder for tida ettersom stiftelsen kommer på neste års statsbudsjett, og at gatelagene nå har fått sitt eget magasin og dermed blir langt mer synlig på landsbasis, regionalt og i de viktige nærmiljøene.

- Dette er fantastisk for alle oss som jobber med gatelagene. Det er mye stolthet både rundt og på lagene våre, og det å få et eget magasin som løfter frem de ekte og gode historiene føles både riktig og viktig, sier Knoph.

443 Gatelagsmagasinet er årets beste julegave til både private og bedrifter
443 Gatelagsmagasinet er årets beste julegave til både private og bedrifter

Vil din bedrift kjøpe årets eller også neste års utgaver av Gatelagsmagasinet som årets julegave til deres ansatte? Ta kontakt på post@fotballstiftelsen.no

 

Knoph legger ikke skjul på sin entusiasme for selve magasinet og dets 116 sider på glanset papir:

- 443 er blitt et skikkelig kvalitetsmagasin både i design, papir og ikke minst innhold. Vi er helt overbevist om at alle som vipser de 125 kronene kommer til å kose seg med timevis med god og givende lesning.

Før han takker landslagssjefen for engasjementet.

- Det at Ståle Solbakken kommer ens ærend til Ullevaal for å delta på lanseringen, er vi veldig takknemlig for. Samtidig viser det hvordan gatelagene er og blir en ekte del av fotballen når landslagssjefen er så tydelig på hvor viktig gatelagene er, avslutter Arne Knoph, dalig leder i Fotballstiftelsen.

Tekst: Tom Stalsberg

 

Hør lyden av Gatelagsmagasinet her:

Les også mer her

Kort om 4-4-3 og gatelagene
  • En arena hvor personer med rusrelaterte utfordringer får faste rutiner, meningsfull aktivitet og følelse av mestring.
  • Det begynte med gatelaget i Fredrikstad i 2011. I 2015 ble Fotballstiftelsen etablert som paraplyorganisasjonen som organiserer gatelagene i norske toppklubber.
  • Nå er 443 Gatelagmagasinet lansert. Redaktører og utgivere er Morten Pedersen og Tom Stalsberg.
  • Selges av spillerne i skrivende stund 26 etablerte gatelagene i Norge. Fra Tromsø og Glimt i nord til Start i sør via Molde, Brann, Bryne, Viking, HamKam, Ranheim, Molde Jerv, Fram Larvik, Moss, FFK, Sandefjord, Odd, Stabæk Fotball, Haugesund, Kristiansund, VIF, Notodden, Godset, LSK, Sandviken, Raufoss og Aalesund (fra 2022 vil også KFUM og Rosenborg inkluderes).
  • Magasinet koster 125 kroner. Hvert lag har sitt vipps-nummer, som finnes på fronten av den enkelte klubbs magasin.